Český národ je známý svou tvořivostí. Nelze, neumím, nemůžu – nepatří do slovníku mnoha Čechů.  Zlaté české ručičky. Neradi platíme za určité služby. Možná až příliš často si spoustu věcí obstaráme sami. Ne vždy je to však k užitku nebo tou nejsnazší cestou.

Týká se to i prodeje jak movitých tak nemovitých věcí. Spoléháme na vlastní úsudek a um. Vrháme se do oborů, o kterých v podstatě nic nevíme. Jen okrajově tušíme, o co jde a za pochodu se učíme „chodit v nazutých botách“.

Při obchodu s nemovitostmi jde o hodně. V sázce je velké množství financí. Proto je opravdu nutné znát, co vše taková transakce obnáší. Jaké náležitosti je třeba doložit a jaké úkony je nutné provést.

Každý nákup a prodej, by měl ideálně začít kvalitním inzerátem. Když jednáte s realitní kanceláří, obstará vše za vás. Když ale jednáte na vlastní pěst, vše od nafocení nemovitosti až po fyzické předání klíčů, je jen na vás samotných.

Jak probíhá prodej nemovitosti

Do inzerátu musíte napsat veškeré údaje o stavu a vlastnostech prodávaného objektu. Pořídit fotografie odpovídající momentální skutečnosti a vložit je na několik inzertních webů. Pak vás čeká kolečko odpovídání na doplňující dotazy po telefonu a emailu. Začne vám na papíře narůstat počet potencionálních zájemců a vy si s každým z nich sjednáte osobní prohlídku. To vám zabere spoustu osobního volného času. A i když jich bude víc než dost, ještě nemusíte nalézt kupce.

Pokud se vám poštěstí a vy jej naleznete, dříve než to vzdáte, začíná druhé kolečko vyřizování administrativy a nutných návštěv úřadů.

  • K dokončení prodeje je nutné obstarat list vlastnictví. Na katastru nemovitostí je zapsán majitel dané nemovitosti. K těmto informacím má přístup kdokoliv a může si tak ověřit pravost dokumentu.
  • Dále budete potřebovat kupní smlouvu. Tu je nejlépe podepsat před notářem a předtím ji nechat zkontrolovat právníkem. Je to důležitý dokument, vymezující práva a povinnosti jak kupujícího, tak prodávajícího.
  • U notáře se povětšinou ukládá i zaplacená záloha. Ta tam je uložena do doby, nabytí nového vlastnického práva nového majitele.
  • S tím souvisí nutnost zažádat o změnu informací do katastru. Avšak pozor. Právo na majetek nevzniká při podpisu smlouvy, ale až po zapsání změny na úřadu.
  • Pokud je prodej spojen s hypotečním úvěrem, čeká váš objekt ocenění znalcem. Odhad budete potřebovat také k zaplacení daně z příjmu, pokud splníte podmínky k její úhradě.

Někdy se stane, že je zapotřebí sehnat i další listiny k nahlédnutí. Souhlas dalšího vlastníka (společné jmění manželů), průkaz energetické náročnosti (vystavuje odborník), čestné prohlášení o pravdivosti údajů nebo kolaudační rozhodnutí stavebního úřadu.

Obejít a uvědomit o změně vlastníka musíte všechny společnosti. Elektrárny, plynárny, poštu a další, od kterých čerpáte energie a služby.

Veškeré tyto úkony jsou náročné na čas a psychickou pohodu. Zařídit kvalitní prodej bez komplikací a následných potíží není nic jednoduchého. Spousty zbytečných nervů se můžete vyvarovat, když přeci jen svěříte svou nemovitost a své úmysly profesionálovi.

Profesionální realitní prodejce už má „boty“ prošlápnuté. Ví, jak z potencionálních zájemců vybrat ty, s nimiž neztratíte drahocenný čas. Veškeré prohlídky obstará za vás bez nutnosti vaší přítomnosti. Navíc poradí, jak prodávaný objekt vyšperkovat, aby zaujal na první pohled. Připraví pro vás kupní smlouvy a obstará dokumenty pro kupujícího. Vy se zbavíte stresu a strachu z nepodařeného obchodu, z neproplacení peněz a celkově z toho, jak to všechno dopadne. Jistě oceníte, že veškeré tyto služby jsou zdarma. Tak proč to nevyužít.